|
||
Cesta vlakom nás očarúva, a to najmä, keď prechádzame cez celú krajinu a vidíme možnosti, aké ponúka nielen Slovákom, ale i zahraničným turistom. To je jedna z inšpirácií, vďaka ktorej sme sa rozhodli začiatkom apríla navštíviť Moravu a zúčastniť sa na dvojdennom stretnutí marketingových špecialistov s predstaviteľmi samospráv krajín strednej a východnej Európy. Zlín nás privítal čulým ruchom a počas pobytu postupne odhaľoval všetky tajomstvá, aké lahodili našej študentskej zvedavosti. Mesto plné tehlových budov sa vyznačuje akousi zvláštnou „baťovskou“ atmosférou. Niet sa čo čudovať, veď s novinárskym zjednodušením sa dá povedať, že vo všetkom, čo sme videli navôkol, stála ruka známeho obchodníka Tomáša Baťu z niekdajšieho Gottwaldova. Už prvé okamihy na predmestí v nás zanechali dobrý dojem, a tak sme si nenechali ujsť prechádzku celým mestom, a čo by to bol za spoznávací pobyt, keby sme si nevychutnali pohľad na okolie z výšky šestnásteho poschodia administratívnej budovy s názvom „21“, kde sa nachádza legendárny Baťov kancelársky výťah. Funkcionalistická architektúra Zlína je zas kapitolou sama o sebe. Okrem toho je mesto známe aj univerzitou, kde, ako inak, má významné postavenie Fakulta manažmentu a ekonomiky, ktorá sa stala dejiskom prvého ročníka medzinárodnej konferencie AdCamp. Pravdupovediac, spočiatku sme netušili, kam nás zavedie cesta po dvojmesačnej práci na marketingovej kampani. Využijúc poznatky a praktické zručnosti nadobudnuté na Katedre komunikačných a mediálnych štúdií FF PU a na Katedre turizmu a hotelierstva FM PU, sme vypracovali projekt s myšlienkou zatraktívniť naše rodné mesto pre potenciálnych návštevníkov, predovšetkým pre skupinu zahraničných študentov. Spolu s Michaelou Simočkovou sme vymysleli v podstate jednoduchý plán. Základom bolo predstaviť mesto Košice ako vizuálne pekné a pestré miesto pripomínajúce film so zaujímavým príbehom a pointou. Ponúkli sme aj cestovateľský balíček šitý na mieru cieľovej skupiny, načreli sme do vnútra predstavivosti a vzniklo tiež logo a slogan kampane. Aj keď sa fantázii medze nekladú, nie vždy je vhodné pustiť uzdu tvorivosti a zajazdiť si po jej vlnách bez zábran. Preto nám napadali rôzne variácie hodnotiacich kritérií odbornej poroty. Počas prednášok sme však postupne zisťovali, že práve o rozmer kreativity je cestovný ruch v krajinách Vyšehradskej štvorky značne ochudobnený. V rámci študentskej (súťažnej) časti konferencie sa nám podarilo umiestniť sa na druhom mieste s kampaňou „Košice – zážitok z videnia“ z celkovo 11 prihlásených prác zo všetkých krajín V4. Prvé miesto získal tvorivý tím zo Zlína a v poradí tretie skončili študentky z poľského Rzeszowa. Zaujímavé boli prezentácie českých odborníkov. Tomáš Hrivnák, poradca v oblasti riadenia značiek, prednášal o používaní symbolov vo vzťahu k rôznym predmetom či službám v súčasnom mediálnom priestore. Podstata jeho výstupu tkvela v odkaze, že dobrá značka vie predať, ale musí sa za ňou skrývať aspoň spolovice dobrý produkt, aby oň bol dostatočný a pravidelný záujem zo strany zákazníkov. Myslím si, že v dnešnej dobe pretrváva tendencia lipnúť na názore, že je lepšie každoročne cestovať na to isté miesto, najčastejšie k moru, ako objavovať krásu tuzemska, len preto, že more je vo svojej podstate istým typom značky, a veľmi silným. Na túto skutočnosť nadviazal Tomio Okamura, viceprezident Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr (AČCKA). Prekvapilo nás, keď pán s viditeľne kórejskými a japonskými koreňmi hovoril o problémoch cestovného ruchu v krajinách V4 plynulou češtinou. Na vysvetlenie dodal, že všade, kde sa ho opýtajú, vyhlasuje, že je Čech. Zanietený témou vravel o turistoch nespokojných s prítomnosťou vreckárov na pražských uliciach, ako aj o taxikároch v Budapešti, ktorí sa snažia využiť cudzincov tak, že im naúčtujú oveľa vyššiu sumu za prepravu, ako im nameria taxameter. Síce sú to na prvý pohľad drobnosti, návštevník si práve na základe detailov utvára názor o miestnej a národnej kultúre a prehodnocuje, či sa do danej krajiny vráti aj v budúcnosti, alebo si radšej vyberie pobyt niekde inde. Okamura vidí riešenie v legislatívnych zmenách, ale podotkol, že zodpovednosť nesie aj (ne)ľudský postoj poskytovateľov služieb k turistom. Praktický prínos mal aj výstup riaditeľky pre PR z Mandarin Oriental v Prahe Kateřiny Pavlitovej Hicks o princípoch úspešnej komunikácie turistického produktu v zahraničí. Reťaz prednášok sa konala až do večera, no aby sme nielen počúvali, ale aj tvorili, na základe osvojených poznatkov sme na praktickom workshope dostali za úlohu od predstaviteľov reklamnej agentúry COMTECH vytvoriť komunikačnú stratégiu pre mesto Zlín. V tejto časti sa preukázali tímy z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (UMB), z Univerzity Komenského v Bratislave (UK), z Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne (UTB) a z Prešovskej univerzity v Prešove (UP) . Boli sme síce časovo obmedzení a aj unavení z nočného života Zlína, no o to kreatívnejšie výstupy sme na druhý deň predviedli pred obecenstvom. Na galavečere sme si ochutnali moravské vína, české pivo, maďarské klobásy a slovenský oštiepok a do nôh nám hrala živá ľudová hudba. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sme ako v Babylone, ale našťastie sa žiadne komunikačné šumy nekonali. Všetci bratia z V4 si v dobrej nálade užívali večer plný priateľských rozhovorov – v angličtine, češtine, poľštine, slovenčine, maďarčine. Predstaviteľ zo západného Maďarska, Tama István zo Szombathelyu, mi do ucha pošepkal, že kombinácia českého piva a slovenského oštiepku je nad zlato a že si pár fľašiek rýdzej tekutiny zoberie na ochutnávku. Živé postrehy pani Sylvie Maliarikovej z Trenčianskeho samosprávneho kraja nás zas utvrdzovali o slovenskom temperamente, o akom sa dokonca hovorilo aj počas odborných prednášok. Neváhala a núkala chutný slovenský syr všetkým hosťom, až kým sa neminul všetok. Zopár slov sme si vymenili aj s konkurentkami z Poľska, ale i s víťazkami zo Zlína, ktoré vďaka svojmu prvenstvu odcestujú na zájazd do ktoréhokoľvek vybraného hlavného mesta z Vyšehradskej štvorky. Na propagáciu Slovenska z hľadiska cestovného ruchu sme sa začali dívať trochu inak, možno s väčším rozhľadom a, povedzme si na rovinu, trochu i kritickejšie. Cesta domov nás však opäť utvrdila v tom, že potenciál je naozaj veľký. Stačí len priložiť kreatívnu ruku k dielu. |
||
|
Prekvapenia a poučenia z medzinárodnej konferencie v Zlíne - Nikola Koložová
19.07.2010 00:00:00
Ako dve zástupkyne PU sme hosťovali na medzinárodnej konferencii AdCamp na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Očakávali sme jedine teoretické prednášky o cestovnom ruchu od odborníkov a zástupcov regionálnych samospráv, no nakoniec sme boli veľmi príjemne prekvapené. Aj z výsledku študentskej časti schôdze.
Komentáre